zondag 5 oktober 2014

Soms zitten in twee tegenpolen overeenkomsten verscholen



Voor de meesten hebben de bijbel en rapper EMINEM niks met elkaar gemeen. In mijn geval wel. Beide hebben een grote invloed op mij als mens en vooral als schrijver/dichter. Waarom ?

Zowel Het Boek (dat ik beschouw als God's Woord voor alle mensen) als EMINEM hebben raakvlakken die mij hebben geïnspireerd en nog steeds inspireren. Belangrijkste zijn de waarheid en feiten. Hoewel de bijbel in mijn ogen feilloos is en EMINEM niet (altijd) verwoorden beide in alle/veel belangrijke zaken de waarheid: ze stellen de maatschappij en de slechte daden van mensen aan de kaak. Daarbij worden er geen doekjes om gewonden. In het Engels zeggen ze dat zo mooi "no sugar coating" (vrij vertaald: geen zoet laagje, over woorden). Gewoon duidelijk zeggen waar het op staat en dat weten de meesten ook die de bijbel en EMINEM kennen. De uitspraken van de bijbel en hem kunnen vaak snoeihard zijn en daar zijn velen niet van gediend, ook al is het de keiharde waarheid. Die stijl spreekt mij enorm aan en zo ben ik ook gaan schrijven.

Ook de eerlijkheid is een inspiratiebron voor mij. Hoewel God volmaakt is heeft Hij onvolmaakte mensen gebruikt om de bijbel te schrijven. Van Mozes en David t/m de apostelen: allen schreven niet alleen over hun goede daden, maar ook over hun slechte daden. Veel geschiedenisschrijvers hebben (hun) slechte daden verbloemd of de feiten verdraaid. Toen David koning was heeft hij eenmaal overspel gepleegd en de man van zijn minnares de dood in gejaagd. Zo zijn er vele voorbeelden in de bijbel die laten zien dat zelfs de grootste profeten en koningen ernstige zonden hebben begaan. Zoiets zie ik koning Willem Alexander of premier Rutte niet doen.

Ook EMINEM heeft ondanks al zijn goede daden zijn slechte kanten: agressiviteit, vloeken, depressiviteit e.d. Ik bewonder hem, omdat hij dat ook in veel van zijn liedjes durft te laten zien. Ondanks het feit dat hij vaak niet (helemaal) wordt begrepen vecht hij op zijn manier tegen onrecht. In één van zijn nummers "Mosh" protesteert hij tegen de toenmalige oorlog van president Bush in Irak. Vanwege het feit dat hij zijn stem laat horen heeft hij ook vijanden. Zo is het ook met de bijbel. In deze wereld maak je vaak geen vrienden als je de waarheid zegt/schrijft. Zodoende deins ik er ook niet voor terug om op mijn manier de keiharde waarheid te schrijven. Ik durf ook mijn fouten toe te geven en anderen aan te spreken op hun fouten. Dus heb ook ik vijanden. De meeste schrijvers/dichters durven hun eigen ware emoties en wandaden niet in het openbaar te schrijven, maar ik wel. Zodat mijn lezers/lezeressen weten dat ook ik maar een onvolmaakt mens ben, ondanks al mijn mooie woorden/poëzie.

De bijbel is voornamelijk een boek die over liefde schrijft en mede daardoor inspireert het miljarden mensen over de hele wereld. Met als mooiste voorbeeld Jezus Christus, die door God werd gestuurd om zijn leven op te offeren voor de zonden van alle mensen, zodat zij gered kunnen worden en eeuwig leven kunnen krijgen. EMINEM lijkt het tegenovergestelde, maar toch heeft hij ook vaak genoeg een boodschap van liefde. Hij rapt vaak over vriendschap (de liefde voor zijn vrienden) en zeker ook over de liefde voor zijn dochter (die hij aanbidt). Mijn teksten hebben dezelfde inhoud meestal. Niet alleen probeer ik regelmatig de boodschap van liefde te verkondigen in mijn poëzie en de liefde voor mijn dochter, maar ook mijn rijmstijl heeft de stijl van EMINEM als inspiratiebron. Velen schrijven/rijmen in een eenvoudige (rijm)stijl, maar zijn (rijm)stijl is zeer complex. Dat getuigt van een klasse apart. Hetzelfde geldt voor de bijbel. De unieke illustraties van de profeten en vooral van Jezus spreken tot de verbeelding. Met als één van de bekendste voorbeelden het verhaal van de barmhartige Samaritaan, waarmee Jezus goed duidelijk maakte dat iedereen jouw naaste is.

Zelfs op het gebied van humor hebben beide aardig wat gemeen. Er staan teksten in de bijbel en in de liedjes van EMIINEM die de lachspieren opwekken. Vooral als hypocriete mensen aan de kaak worden gesteld. Lees in de bijbel maar eens het boek "Spreuken" die is geschreven door koning Salamo (een zoon van David). In bijna elk liedje van EMINEM zit wel een of meerdere grappen. Je moet wel moeite doen natuurlijk en zonder vooroordeel lezen of luisteren. Ook ik gebruik humor om soms een belangrijk punt duidelijk te maken en daarmee onderscheid ik mezelf van andere schrijvers/dichters. Mijn stijl lijkt niet precies hetzelfde als alle anderen (op Facebook).

Velen begrijpen de bijbel en EMINEM niet. Dat valt te verklaren. Vanwege het feit dat zij bevooroordeeld zijn kunnen zij niet oprecht en eerlijk de bijbel lezen en niet goed naar de teksten van EMINEM luisteren. Ook spreken de bijbel en hij vaak in figuurlijke taal (symbolische uitdrukkingen). Oppervlakkige mensen worden daarom boos op de bijbel of op hem, vanwege bewuste kortzichtigheid. Ze nemen de woorden letterlijk, terwijl die niet letterlijk zijn bedoeld, maar figuurlijk. Het draait vaak om moeite doen en daar zijn vele te lui voor. Indien iedereen echt moeite zou doen om goed te lezen en te luisteren dan zouden er meer mensen van de bijbel en EMINEM houden. Ook ik word niet altijd begrepen, ook al probeer ik zo vaak mogelijk in "gewone mensentaal" te schrijven en probeer ik dure woorden te vermijden.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat deze voorbeelden nu wel genoeg duidelijk maken waarom de bijbel en EMINEM zo'n grote invloed op mij hebben.

Nu begrijpen jullie de uitspraak op mijn tekstplaatje:

"Soms zitten in twee tegenpolen
overeenkomsten verscholen."

P.s. Dit geldt vaak ook voor twee totaal verschillende mensen die een liefdesrelatie hebben... ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten