dinsdag 16 september 2014

Jij bent niet beter dan ik, omdat jij meer geld hebt dan ik. Ook jij bent iemand die wel eens wat pikt.



Er zijn mensen die opkijken naar mensen met veel geld en hen automatisch respecteren, maar daar hoor ik niet bij.

Wat iemand bezit weerspiegelt niet iemands karakter, wel wat iemand doet (met zijn/haar geld). Er zijn namelijk mensen die hun geld alleen maar voor persoonlijke doeleinden gebruiken en weigeren het te delen met anderen die heel hard nodig hebben. Voor zulke figuren heb ik echt geen respect.

Daarbij weet ik niet hoe iemand aan zoveel geld komt. De kans bestaat dat iemand snel en veel geld heeft verdiend met misdaad. Dat hoeft niet per se diefstal, drugshandel, illegale prostitutie of mensenhandel e.d. te zijn, maar kan ook met andere criminele praktijken zijn.

Velen worden rijk d.m.v. het oplichten van goedgelovige mensen. dat gebeurd dagelijks en op internet. Er zijn er ook een groot aantal bij die uitkeringsinstanties, de Belastingdienst, verzekeringen e.d. oplichten. Of er zijn mensen die de lotto hebben gewonnen of een grote erfenis hebben gekregen (wat niet verkeerd is).

Waarmee ik wil zeggen dat iemand in mijn ogen niet gelijk mijn respect verdient als diegene veel geld heeft. Geld waar iemand niet zelf voor heeft gewerkt, of wat is erg is: geld wat men heeft gestolen, of verkregen via misdaad, daar kan ik geen respect voor hebben. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn/haar geluk (lotto of erfenis), maar respect met jouw geld verdien je bij mij pas als jij voor jou geld bloed, zweet en tranen hebt gelaten. Of het nu met schoonmaken is of met een kantoorbaan. In dat geval beoordeel ik iedereen op dezelfde manier.

Als laatste: ongeacht hoeveel geld iemand ook heeft, elk mens heeft zijn/haar eigen zonden. Elk mens steelt wel eens. Niet per se materiĆ«le goederen, maar juist meer immateriĆ«le zaken zoals andermans tijd en vertrouwen. Geen mens is perfect en respect hoort men te krijgen vanwege goede daden en goed gedrag en niet vanwege geld. Dus iemand met meer geld is niet meer waard dan ik, omdat ik minder geld heb. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten