dinsdag 16 september 2014

Tradities

Tradities

Ik ben blij dat ik een Nederlander ben en hier geboren ben. Ik heb veel te danken aan mijn vaderland en geniet dagelijks van de vrijheden die ik hier heb. Ook heb ik respect voor Nederlandse tradities, in het algemeen.

Dat betekent NIET dat ik automatisch alle Nederlandse tradities respecteer of eraan meedoe. Wat anderen doen is hun keus. Ik onderzoek voor mezelf en op mijn manier of een traditie voor mij de moeite waard is om te respecteren. Ik maak daarin een duidelijk verschil. Er zijn tradities die ik respecteer en ook persoonlijk in stand hou. Er zijn ook tradities die ik respecteer, maar niet persoonlijk in stand hou. De reden is dat ik mezelf niet vereenzelvig met die tradities en dat kan verschillende redenen hebben.

Eén traditie die ik respecteer en persoonlijk in stand hou is de Nationale Dodenherdenking op 4 mei, omdat ik het persoonlijk belangrijk vind om elk jaar even stil te staan bij het feit dat er in Nederland velen het slachtoffer zijn geweest van de oorlogsmisdaden die door de Duitse bezetter zijn gepleegd in ons land. Natuurlijk sta ik dan ook stil bij alle slachtoffers in de hele wereld tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Misschien klinkt dit gek voor jullie, maar één traditie die ik wel respecteer, maar niet persoonlijk in stand hou is de Nationale Bevrijdingsdag. Waarom niet ? Natuurlijk ben ik wel blij dat iedereen dan blij is, terwijl ze de bevrijding van Nederland in 1945 herdenken. Het stoot mij tegen het borst dat er dan bijna ook altijd gesproken wordt over de vrijheid die iedereen hier in Nederland heeft. Dit is niet de waarheid, maar een leugen en dit wordt door de massa geslikt als zoete koek.

Ik hoor niet bij die massa, want ik weet dat niet iedereen in Nederland vrij is. Wie zijn er nu dan niet vrij ? De volgende mensen: vele asielzoekers (die onterecht opgesloten zitten in detentiecentra, waar van sommigen te vergelijken zijn met de gevangenissen van de nazi's in de Tweede Wereldoorlog), onterecht uit huis geplaatste kinderen (die dankzij Jeugdzorg en de William Schrikker Groep van hun families zijn weg gerukt en wonen in instellingen of pleeggezinnen), veroordeelden die nu onterecht in gevangenissen zitten (omdat politie en/of justitie en/of de rechtbank dwaalt en zodoende ten onrecht in de cel zitten) o.a.

Dat is de reden waardoor ik géén Bevrijdingsdag vier. Hoe kan ik vrolijk feest vieren als al deze mensen (volwassenen en kinderen) ONTERECHT beroofd zijn van hun vrijheid/vrijheden ? Dat kan en wil ik NIET ! Ik moet kosten als ik dan al die (bewust) onwetende of hypocriete mensen hoor men hun lege speeches. Iemand die puur Bevrijdingsdag viert vanwege blijdschap betreft de nationale Bevrijding in 1945 respecteer ik en daar tegen zeg ik: "Ga zo door." Tegen de rest zeg ik: "Zouden jullie het leuk vinden als heel Nederland viert, terwijl jij onterecht samen met duizenden andere onschuldigen vast zou zitten op de een of andere manier ?

Bevrijdingsdag is echter niet de enige traditie in Nederland die ik niet persoonlijk in stand hou, omdat ik de zin er niet van inzie en/of hypocriet vind. Welke dat nu allemaal zijn is niet relevant. Wat wel ter zake doet is dit: niet elke traditie is goed en niet elke traditie is het waard om in stand gehouden te worden. Wie anno 2014 werkelijk denkt dat ELKE Nederlandse traditie heilig is en onveranderd moet blijven moet zichzelf serieus afvragen of die wel 100% eerlijk is en zijn/haar gezond verstand wel goed gebruikt.

Nee, ik roep niet zomaar wat. Ik ben een persoon die dagelijks diep nadenkt over van alles en een schrijver/dichter. Dat maakt van mij iemand die heel goed weet wat die schrijft, de impact van zijn woorden beseft en zaken/onderwerpen goed onderzoekt. Wie met mij meekijkt in de Vaderlandse geschiedenis ziet dan dat er ooit in Nederland een tijd was dat het een traditie was om heksen te vervolgen. Veelal vrouwen werden onterecht beschuldigd van hekserij (samenwerking en aanbidding met de duivel), gemarteld en zonder eerlijk proces geëxecuteerd (lees: verbrand op de brandstapel, gewurgd, verdronken e.d.). Dat waren juist de duivelaanbidders, degenen die dat allemaal deden ! Ook de massa, allen die persoonlijk deze traditie in stand hielden, waren medeschuldig aan de dood van vele onschuldigen.

Zijn wij anno 2014 wijzer geworden ? Helaas niet, in het geval van vele tradities. Kijk even over de grens en zie de dwaze tradities in het buitenland. Momenteel is het een traditie in Indonesië (nota bene het land van mijn ouders) om meisjes/vrouwen te besnijden. Zo'n walgelijke traditie respecteer ik niet.http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3601826/2014/02/23/Meisjesbesnijdenis-heeft-wel-degelijk-met-de-islam-te-maken.dhtml


Het stierenvechten is een traditie in Spanje, Zuid-Frankrijk, Portugal en Latijns-Amerik nu en ook dat respecteer ik niet.http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten

 Uitleg bij beide tradities lijkt me nu overbodig. Ook Nederland is niet vrij te spreken van onzinnige tradities. Misschien niet zo krankzinnig zoals in deze landen, maar ze zijn er wel.

Waar het mij nu om gaat is het volgende: waarom zijn er nu in Nederland nog steeds zoveel volwassen en geestelijk gezonde mensen die normaal gesproken zelf goed nadenken, maar in het geval van één Nederlandse traditie een spontane verstandsverbijstering krijgen ? Hoe kan het dat men zich druk maakt om één bepaalde traditie, die niet honderden jaren oud is maar slechts tientallen jaren jong, maar totaal geen medeleven toont voor onschuldigen in Nederlandse gevangenissen en instellingen ? Wat is de reden dat zij zelf niet eerlijk onderzoeken of de traditie die zij heilig achten werkelijk zo heilig is ? Het antwoord kan ik niet geven. Dat kunnen alleen degenen zichzelf geven en aan mij, nadat zij zichzelf goed in de (geestelijke) spiegel hebben bekeken en daarna een 100% eerlijke conclusie trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten